Zamknij
Type at least 1 character to search
Do góry
słowa kluczowe SEO

Jak używać słów kluczowych w SEO

Słowa kluczowe to słowa i wyrażenia, które wpisywane są przez użytkowników w wyszukiwarkach, aby znaleźć to, czego szukają. Jeśli osoba szuka nowej kurtki, wpisuje w Google coś w rodzaju „męska skórzana kurtka”. Wyszukanie składa się z więcej niż jednego słowa, jednak nadal nazywamy je słowem kluczowym. Eksperci SEO nie używają takiej terminologii. Większość osób z branży nazwałaby je wyszukiwaniami lub zapytaniami w Google. Warto pamiętać, że każde z tych słów oznacza to samo.

Oto czego dowiesz się z tego artykułu:

Nie masz doświadczenia w badaniu słów kluczowych? Znajdziemy dla Twojej strony wszystkie niezbędne słowa – zapraszamy do kontaktu.


Dlaczego słowa kluczowe są tak istotne?

Słowa kluczowe mają w sobie dość spory sens. Strona internetowa może być z nimi powiązana przez co pojawiać się będzie po wpisaniu ich w wyszukiwarkach. Chociażby w momencie gdy wyszukujemy słowa „usługi SEO”, wyniki w Google są zwykle regionalizowane, według tego w jakiej lokalizacji się znajdujemy:

regionalne słowa kluczowe SEO

Ponieważ to słowo kluczowe uzyskuje około 1700 wyszukiwań miesięcznie w Polsce, pojawienie się w top 3 pierwszych wyników, kieruje na naszą stronę bardzo wielu odwiedzających z tej liczby. Opierając się o twarde dane, w ostatnim miesiącu odwiedziło nas ponad 900 użytkowników wpisujących te słowo kluczowe.

strategia słów kluczowych
wyniki dla frazy SEO

Jak pojawiać się w Google na konkretne słowa kluczowe

Wyświetlenie się na górze Google na odpowiednie słowa kluczowe  przyniesie duży ruch organiczny na stronę internetową, ale jak to osiągnąć?

Istnieją dwa sposoby.

  • Reklama PPC (Pay Per Click)
  • SEO (optymalizacja pod kątem wyszukiwarek)

PPC to lokalizacja w wyszukiwarce, gdzie poniesiona płatność to bezpośrednie wyświetlenie swojej strony internetowej w tej lokalizacji wyszukiwarki Google na określonych słów kluczowych. Płacisz, więc masz pozycję reklamową tu i teraz. Jeśli np. strona internetowa sprzedaje oprogramowanie do e-mail marketingu, licytowane jest słowo kluczowe dotyczące takiego biznesu. Pojawia się ono na górze wyników wyszukiwania Google, gdy wyszukują taką frazę. Do tego używamy narzędzi jak np. monitor kampanii.

wyniki płatne dla frazy

Jest to cały zabieg znany pod nazwą reklamy PPC (Pay Per Click). Google dostarcza platformę pozwalającą na wybranie słów kluczowych do licytowania się (z konkurencją). Następnie, Google wyświetli Twoją reklamę w wynikach wyszukiwania. Za każde kliknięcie w taką reklamę, Google obciąża kosztem kliknięcia. Płatne wyniki można odróżnić od wyników organicznych (bezpłatnych) dzięki stosowanych przy nich oznaczeniach reklamy.


Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO)

SEO to proces optymalizacji stron internetowych pod kątem rankingu w organicznych rezultatach wyszukiwania Google. Samo Google ma za zadanie wyselekcjonować najlepsze i najtrafniejsze wyniki dla każdego zapytania. W momencie, gdy Google uzna daną stronę za najlepszy rezultat dla konkretnych fraz, właściciel takiej strony może zaobserwować stały strumień „bezpłatnych” wizyt w swojej witrynie. Popularny serwis z nowościami technologicznymi The Verge odwiedza 19 100 000 osób pochodzących z organicznych wizyt w Google.

miesięczna ilość wyszukań

Pierwsze miejsce dla słów kluczowych, takich jak nintendo – mało kto może coś takiego osiągnąć:

miesięczna ilość wyszukań

Google:

pozycjonowanie w google

Oraz najlepsze przenośne głośniki:

najlepsze pozycje dla fraz

A nawet sam facebook:

mocne słowa kluczowe

Biorąc pod uwagę, że mamy tutaj nowinki technologiczne, wszystkie te słowa kluczowe kierują potencjalnych użytkowników na stronę i przyczyniają się do budowania przychodu z biznesu online.


Większość naszych klientów ma pewną znajomość słów kluczowych jakie powinny być skojarzone z ich biznesem. Na nie powinniśmy posiadać najwyższe pozycje w Google. Nie jesteśmy w stanie znać intencji użytkowników wykorzystujących wyszukiwarkę Google. Sensownym jest przeprowadzenie rozeznania w celu znalezienia większej ilości słów kluczowych związanych z działalnością.

Istnieje na to wiele sposobów, jednak najprostszą metodą jest skorzystanie z narzędzia do analizy słów kluczowych.

Takie narzędzia pozwalają na precyzyjne określenie działań na stronie internetowej i tego, jak ją optymalizować. Kilka ogólnych słów kluczowych związanych z branżą wprowadzonych w narzędzia pozwoli wyłonić propozycje słów kluczowych popularnych wśród użytkowników.

Skojarzenie z technologiami i popularnymi aplikacjami w przypadku popularnych serwisów o międzynarodowym zasięgu (The Verge) pokazują jak wielki ruch organicznym można sprowadzić do domeny. Wyobraźmy sobie sklep internetowy i zasięg na produkty, np. urządzenia z branży HVAC. Rozpoczynamy od ogólnych słów takich jak „technika chłodnicza”, „HVAC”, „HVACR” czy „klimatyzacja”. Kończymy na specyficznych słowach kluczowych jak „rury miedziane w otulinie” czy markowych urządzeniach klimatyzacji.

Stosując metody budowania agregatu słów kluczowych, raporty z pomysłami słów branżowych będą idealnie uzupełniać treści jakie powinny zostać uzupełnione na stronie.

ilość słów kluczowych skojarzonych z domeną

słowa kluczowe przypisane dla domeny theverge.com to raptem 10.3 miliona 🙂

Pojawią się setki tysięcy a czasem miliony powiązanych propozycji słów kluczowych wraz z miesięczną liczbą wyszukań, średnim kosztem kliknięcia (CPC) płatnych reklam i mnóstwem innych wskaźników SEO. Wgląd w takie dane na temat słów pozwoli doskonale zoptymalizować stronę internetową.


Które słowa kluczowe wybierać

Nie ma możliwości pozycjonowania strony na wszystkie możliwe słowa kluczowe i nie ma również możliwości aby prowadzić kampanię na wszystkie słowa kluczowe skojarzone z branżą. To jest właśnie moment, w którym strategię na zdobywanie dużej publiki, musimy budować mądrze od samego początku. Zwrócić uwagę należy na kilka ważnych w tym przypadku metryk i atrybutów słów kluczowych.

  • Liczba wyszukiwań
  • Cel wyszukiwania
  • ’Wartość’
  • Trudność słowa kluczowego

Liczba wyszukiwań

Słowa kluczowe mają różną popularnością. 35 000 wyszukiwań dla frazy „jak publikować na Instagramie” to już ekstremalnie duży wolumen. 1200 wyszukań na frazę „off-site” to już znacznie mniej.

Czy to oznacza, że lepiej jest ustawić pozycję „jak publikować na Instagramie” niż „off-site”? Niekoniecznie. Stosując odpowiednie narzędzia SEO, jesteśmy w stanie stwierdzić jaka jest popularność fraz/zapytań w danym kraju.  Wybierając słownictwo, należy pamiętać, że nie wszystkie są i powinny być bezpośrednio sprzedażowymi frazami.

popularność słów kluczowych

Ważnym jest dobranie odpowiednich słów mających znaczenie dla działalności firmy. Kolejnym etapem jest nadanie im priorytetów.

Na przykład każdego miesiąca jest 5300 wyszukiwań hasła „pozycjonowanie”, a 150 wyszukiwań hasła „ruch organiczny”.

ilość wyszukań słów kluczowych

Nadawanie ważności słowom biznesowym to również kierowanie się odpowiednimi zasadami. Uwzględniamy te o dużym wolumenie ale najprędzej uzyskamy dobre pozycje na te o niższych. Budować będziemy jednocześnie pozycję fraz ogólnych, o dużym współczynniku miesięcznych wyszukań. Dlaczego tak się dzieje? Jest to forma kompensacji treści i ich obopólnej relacji. Odpowiednie wyczucie ważności tematów, a tym samym słów kluczowych, jest jedną z podstaw strategii SEO dla strony internetowej . Sprawdzić liczbę wyszukiwań możemy praktycznie dla każdego słowa kluczowego. Parametry SEO jakie ustawiamy dla takiej frazy to: kraj i porównanie metryk takiej frazy globalnie i krajowo.

międzynarodowe wyszukiwanie fraz

WAŻNE

Doskonałym predyktorem potencjału ruchu jest potencjał ruchu słowa kluczowego. Wyczucie branżowe w branży SEO jest niezwykle istotne, ponieważ pomaga to na tym etapie, a w późniejszym etapie, będziemy mogli łatwiej wypracowywać pozycje tych fraz. 

Wystarczy spojrzeć na te dwa słowa kluczowe:

ilość słów kluczowych skojarzonych z domeną

Sądząc po ich liczbie wyszukiwań, można się domyślić, że strona zajmująca najwyższe pozycje w rankingu dla „wskazówek SEO” uzyskałaby największy ruch organiczny. Odwrotnie mają się sprawy w najwyżej pozycjonowanych stronach .

ilość słów kluczowych skojarzonych z domeną
ilość słów kluczowych skojarzonych z domeną

Nie jest to jednak takie oczywiste. Parametry słów należy dobierać w metodzie siły na zamiary.


Cel wyszukiwania

Załóżmy, że klient w swoim sklepie internetowym sprzedaje roboty odkurzające. Patrząc na liczbę wyszukiwań frazy „robot sprzątający” wydawać się może, że jest to przyzwoite słowo kluczowe na początek.

popularność słowa kluczowego

W końcu użytkownicy szukający „odkurzacza robota” prawdopodobnie chcą go kupić, a nasz klient je sprzedaje. Więc w czym problem? Problem polega na tym, że większość osób wyszukujących to słowo kluczowe nie jest gotowa do zakupu.  Po prostu szukają informacji na temat takich robotów. Potrzebują zasięgnąć opinii oraz recenzji. Skąd my to wiemy? Wystarczy zasugerować się wynikami wyszukań w Google. 

ilość słów kluczowych skojarzonych z domeną

Niemal każdy wynik Google to selekcja najlepszych robotów odkurzających zawierający również recenzje kupujących. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że Google ma za zadanie dostarczanie użytkownikom najtrafniejszych wyników wyszukiwania, to już mamy sygnał o intencjach użytkowników dla tej frazy. Jeśli większość z nich to listy najlepszych robotów odkurzających, możemy założyć, że właśnie tego szukają użytkownicy. W SEO jest to intencja wyszukiwania.

Tworzenie treści zgodnych z intencjami użytkowników, zwiększa szanse w Google na zajęcie wyższych pozycji. Twórzmy treści potrzebne, zgodne z intencją użytkowników. Absolutnie odejdźmy od idei budowania strony głównej pod kątem słowa kluczowego, w którym użytkownicy szukają postów na blogu i na odwrót.


Wartość

Wolumen i intencja to jednak nie są wszystkie parametry. W SEO, słowa kluczowe posiadają jeszcze przypisany parametr wartości. Niezmiernie istotny aspekt pozycjonowania sklepu internetowego.

Posłużymy się teraz przykładem sprzedaży piecy do pizzy. I tutaj przychodzą nam na myśl popularne przepisy na „ciasto na pizzę”, którego użytkownicy szukają miesięcznie aż 8300 razy. Wydawać się może, że pozycjonowanie na tę frazę jest łatwe.

ilość słów kluczowych skojarzonych z domeną

My jednak chcemy sprzedać piec do pizzy. Dlaczego pisać o przepisie dla pizzy na naszej stronie? Żaden z użytkowników nie ma takiej intencji szukając przepisu w Google. Większość na pewno szuka szybkiego przepisu. Jest mało prawdopodobne, że w najbliższym czasie ktoś zechce wydać kilkaset złotych na piec do pizzy.


Jak więc ocenić wartość słowa kluczowego?

Uzyskanie wartości słów kluczowych do oceny SEO stosujemy narzędzia, które pomagają nam ocenić nawet całe agregaty dotyczące tematyki biznesowej frazy.

trudność słów kluczowych w pozycjonowaniu
trudność fraz SEO

Widząc metryki wartości CPC, jesteśmy w stanie oszacować wartość słowa kluczowego, za które większość sprzedających jest w stanie płacić konkretną stawkę. Nie bagatelizujmy jednak oceny tego parametru. Jeżeli słowo kluczowe ma wartość dla jednego klienta, niekoniecznie oznacza, że ma ono wartość SEO. Weźmy na przykład słowo „link building”:

seo a cpc

Ma wysoki poziom CPC i łatwo zrozumieć, dlaczego. Szanse sprzedażowe na tej frazie są duże a firmy, które to prowadzą kampanie Google Ads dla tych fraz, gotowe są zapłacić dobre pieniądze za ten ruch. Jeśli jednak nie posiadamy w ofercie takiej usługi, nie będziemy zwyczajnie budować ruchu organicznego na taką usługę.


Trudność słowa kluczowego

Znajdowanie idealnego słowa kluczowego to proces zależny od pozycjonowanej branży. Tych idealnych fraz biznesowych szuka każdy. Zaprojektowana strona doskonale pasuje do intencji wyszukiwania i wydaje się wnosić wartość dla użytkowników. Nie jest to takie oczywiste, że to właśnie trendy są czymś, w co chcemy uderzyć od samego początku. Często trzeba zacząć od zupełnie drugiej strony. Trudność pojawienia się w rankingu cechuje wiele czynników, które już na początku, skreślają możliwości pojawienia się w indeksie niektórych stron. Przykładem może być „kalkulator kredytu gotówkowego”.

ilość słów kluczowych skojarzonych z domeną

Trudności słowa kluczowego to aż 84. Skala wynosi od 0 do 100, więc stanowi to wysoką wartość. Top 10 stron internetowych w rankingu posiada mnóstwo linków zewnętrznych. Ponieważ linki zewnętrzne są istotnym czynnikiem rankingowym , trudno byłoby wejść do tego rankingu bez odpowiedniej ilości takich linków. Pamiętajmy jednak, że ranking Google to coś więcej niż tylko uzyskiwanie linków zwrotnych. Poza trudnością fraz biznesowych, do uzyskania przybliżonego wyczucia trudności pozycjonowania w rankingu, są również inne rzeczy, które należy wziąć pod uwagę. Rozwiniemy tę myśl w osobnym artykule.


Jak optymalizować stronę pod kątem słów kluczowych

Większość treści na jakie trafimy w sieci, wskazują na te czynniki:

  • Zastosowanie słowa kluczowego w meta tytule
  • Zastosowanie słowa kluczowego w adresie URL
  • Stosowanie słowa kluczowego w ramach całej strony
  • Zastosowanie w treści słowa kluczowego z długiego ogona

Chociaż robienie wielu z tych rzeczy ma sens, nie są one głównym sposobem optymalizacji pod kątem słowa kluczowego.

Podstawowym sposobem optymalizacji pod kątem słowa kluczowego jest dopasowanie intencji wyszukiwania. Brzmi prosto, w rzeczywistości jest o wiele inaczej. Próbując sklasyfikować „patelnię żeliwną” z postem na blogu, prawdopodobnie tak się nie stanie. Google doskonale wie, że użytkownicy są w trybie kupowania i nie chcą się tym razem czegoś nauczyć lub dowiedzieć. W takim przypadku, 5 pierwszych wyników to oferty e-commerce.

intencje zakupowe seo
seo intencje zakupowe użytkownika

Analizując i projektując treści SEO zgodnie z intencjami to nie wszystko. We wpisie należy ująć informacje dodatkowe, których mogą oczekiwać użytkownicy. Pozycjonowanie strony na frazę „linki zwrotne” posłuży nam tu za przykład. Na podstawie aktualnie najwyżej ocenianych stron, intencja użytkowników to informacje i poradniki. Użytkownicy chcą się dowiedzić detali, i tak właśnie należy tworzyć treści.


O czym należy pisać? Jaka powinna być teza i argumenty wpisu na stronie?

Najłatwiej jest to znaleźć w rankingu top10. Doskonale widzimy, że każda ze stron internetowych dotyczy bezpośredniego zapytania „ czym są linki zwrotne?”

słowa kluczowe w SERP

I to jest kierunek jaki należy obrać. Nie jest to jednak koniec. Należy przeanalizować zawartość stron w top 10. Często, podobnie jak i w tym konkretnym przypadku, znajdujemy dodatkowe wątki.

Jest to wyraźny symptom na duże zainteresowanie tematem, dlatego wyszukiwarka sama podpowiada takie wyszukania.

Warto pamiętać, że optymalizacja on-site jest nieodzownym elementem pozycjonowania e-commerce czy też stron firmowych.


Co to są słowa kluczowe z długiego ogona?

Nie każdy zna ideę tego terminu, lecz każdy mógł o nim słyszeć. Słowa kluczowe z długiego ogona potrafią zmienić bieg gry podczas pozycjonowania. Przeważnie napotykać będziemy na określenie ich jako słów kluczowych składających się z więcej niż dwóch słów. Może to wprowadzać w błąd. Słowa kluczowe z długim ogonem to hasła o małej liczbie pojedynczych wyszukiwań. Dłuższe i bardziej szczegółowe słowa kluczowe mają zwykle mniejszą liczbę wyszukiwań. Frazy jedno- i dwuwyrazowe mogą również występować jako frazy kluczowe z długiego ogona.

Nasze agregaty big data pracują na ponad 350 milionach jedno- i dwuwyrazowych fraz, których wolumen to raptem 10 miesięcznych wyszukiwań.

ilość słów kluczowych długiego ogona

Bardzo łatwo pozyskać skojarzenie domeny na te słowa kluczowe. Łatwo jest je również szybko stracić. Precyzyjniej jest pozycjonowanie strony na tematyczne słowa kluczowe z długiego ogona niż dostosowanie się do wspierających słów kluczowych z długiego ogona. Trochę skomplikowane, prawda? Aby to lepiej zrozumieć, przyjrzyjmy się tym dwóm grupom.


Co tak naprawdę wspierają słowa kluczowe z długiego ogona?

Obsługa słów kluczowych z długim ogonem to alternatywne sposoby wyszukiwania popularnego tematu. Rzućmy okiem na te słowa kluczowe:

analiza fraz seo

A teraz na słowa z długiego ogona, skojarzone z głównymi frazami powyżej.

analiza fraz długiego ogona

Każde z nich ma mniej więcej 50 wyszukiwań miesięcznie. Stanowią one jednak mniej popularny sposób wyszukiwania hasła „jak schudnąć” – słowa kluczowego z tysiącami wyszukiwań miesięcznie w polskim Google. Google doskonale łączy relacje z tymi frazami, dlatego ta sama domena zajmuje pierwsze miejsce dla wszystkich tych zapytań.

pozycjonowanie długiego ogona
pozycjonowanie długiego ogona

Dzieje się tak w bardzo wielu przypadkach. Przeprowadzone przez nas analizy pokazują, że przeciętna strona internetowa o najwyższej pozycji w rankingu, zajmuje również dla około tysiąca innych słów kluczowych (przede wszystkim słów z długiego ogona), pozycje w pierwszej dziesiątce:

rozkład słów kluczowych w rankingu google

Wyraźnie wskazuje to dwa szczególnie istotne fakty. Ranking wspierających słów kluczowych z długiego ogona zwykle nie należy do łatwych. Praca z frazami długiego ogona bywa równie ciężkim zadaniem, co uzyskiwanie pozycji dl najpopularniejszych wyników wyszukiwania danego tematu (np. „jak schudnąć”). Doskonale widać to podczas analizy trudności słów z długiego ogona dla wyniku „jak schudnąć”. Wszelkie odmiany tej frazy nadal posiadają wysoki stopień trudności.  Niemal każda z nich będzie stwarzała problemy podczas pozycjonowania.

trudność słów kluczowych big data

Nie należy optymalizować strony internetowej pod słowo kluczowe z długiego ogona, którego zadaniem jest wsparcie głównej frazy. I to warto zapamiętać. Optymalizowanie sklepu bądź strony należy zacząć od główynch fraz biznesowych.


Czym są tematyczne słowa kluczowe z długiego ogona?

Tematyczne słowa kluczowe z długiego ogona to wyniki o małej liczbie wyszukiwań. Stanowią one najpopularniejszy sposób wyszukiwania tematu.

Dobrym przykładem tematycznego długiego słowa kluczowego jest zapytanie „kanibalizacja słów kluczowych”:

optymalizacja słów kluczowych dla strony

Wynikiem jest jedynie 250 wyszukiwań miesięcznie. Nie oznacza to, że znajdziemy bardziej popularny sposób wyszukiwania tematu. Jest to spowodowane małą ilością osób zainteresowanych daną niszą. Wyraźnie wskazuje to dwa szczególnie istotne fakty.

Po pierwsze, tematyczne słowa kluczowe z długim ogonem są często łatwiejsze w pozycjonowaniu. Są one mniej konkurencyjne. Właściciele stron internetowych nie chcą przeznaczać czasu i wysiłku w pozycjonowanie fraz dla tematów o niskim potencjale ruchu.

Po drugie, tematyczne słowa kluczowe z długiego ogona potrafią zbudować nieprzeciętny ruch organiczny, a wystarczy podjąć działania na skojarzenie z nimi naszej domeny.

Stosujemy wiele skutecznych technik pozwalających uzyskać wysokie pozycje na frazy tematyczne znajdujące się w długim ogonie. Narzędzia SEO z wbudowanymi algorytmami AI, crawlują dla nas agregaty big data w Google i przedstawiają w czytelny sposób zestawy słów o niskiej trudności i mniejszymi wolumenami wyszukań w miesiącu. Jeżeli jesteśmy pewni, że pasują do tematyki biznesowej strony, możemy uwzględnić je w strategii.

Na przykład temat nadrzędny dla słowa „migrena” jest taki sam jak słowo kluczowe. Jeśli spojrzymy na wyniki wyszukiwania dla takiego słowa kluczowego, rzuci nam się w oczy, że wiele stron internetowych uzyskuje kilkaset wizyt miesięcznie, przy niewielkiej liczbie linków zwrotnych.

optymalizacja słów kluczowych

Zdobycie rankingu dla takiego słowa kluczowego może i byłoby dość łatwe, nawet w przypadku nowej witryny, o ile treść takiego serwisu byłaby bardzo dobrze zoptymalizowana.


Końcowe przemyślenia

Słowa kluczowe to kręgosłup SEO. Nie ma możliwości tworzenia ani optymalizowania treści dla wyszukiwarek bez wiedzy, czego szukają użytkownicy, co chcą zobaczyć i jakimi trendami lub sugestiami się kierują. Chcesz dowiedzieć się więcej o badaniu słów kluczowych? Zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami.


Monika Haynee-Kruk
New Business Manager

SEO traktuje jak hobby, a biznesów powstałych
na jej zasadach, można szukać już w całej Europie.